Miejsce do pracy w domu + pratyczne porady // Workplace at home + practice advice

Ten artykuł możesz teraz znaleźć pod nowym adresem www.lemonize.me gdzie znajdziesz jeszcze więcej skandynawskich inspiracji.

Zapraszam 🙂

Zapraszam was dziś do lektury wyczerpującego postu o miejscu pracy w domu. Sama w tej chwili pracuję na kanapie i marzy mi się wygodne miejsce przy biurku. Miejsce, gdzie nic nie będzie mnie rozpraszało, kable nie będą się plątały a plecy nie będą bolały od kiepskiej kanapowej pozycji 🙂 Oprócz przepięknych inspiacji pokażę wam jak sprytnie zorganizowac dokumenty, sprawić żeby kable (prawie) zniknęły, a wszystko razem wyglądało przepięknie!

Zalet dobrze urządzonego miejsca do pracy jest wiele:
Untitled Infographic

 LEPSZE ZARZĄDZANIE CZASEM – Spędzenie wiekszej ilości czasu na początku pozwoli na ograniczenie jego strat w przyszłości. Dbanie o miejsce pracy i pozbywanie się „smieci” (czyli rzeczy również niepotrzebnych) niesamowicie podnosi produktywność. Najzwyczajniej w świecie spada ilość czasu spędzona na przedkładaniu dokumentów z miejsca na miejsce lub szukaniu nożyczek.

SZYBKA LOKALIZACJA – Czy zdażyło wam się nagle czegos potrzebować – zazwyczaj nożyczek lub gwarancji – i za nic w świecie w danej chwili nie mogliście tego znaleźć? Dobra organizacja w miejscu pracy pozwala na szybkie odnalezienie potrzebnych przedmiotów lub dokumentów w momencie kiedy są potrzebne.

WAŻNE ZADANIA W ZASIĘGU WZROKU – Jest takie powiedzenie „co z oczu to z serca”. Znacie je? Dokładnie ta sama zasada dotyczy zadań – nie ma mowy, że zapamiętacie wszystko co jest do zrobienia bez zapisywania. Wystarczy sobie uzmysłowić, że jeśli prowadzi się dom to np. raz na kwartał trzeba zapłacić podatek lub odnowić umowę z dostawcą mediów.

SKUPIENIE NA CELU – Dobrze zorganizowane miejsce pracy pomoże skupic się i wykonac zaplanowane zadania.

ZADOWOLENIE Z DOBRYCH REZULTATÓW PRACY – i oczywiście z osiąganych celów długoterminówych

Jak widzicie dobrze zorganizowane miejsce pracy daje nam wiele korzyści. Nie udało mi się znaleźć negatywów. Jeśli jakieś wam do głowy przychodzą to piszcie w komentarzach 🙂

krok1

Oto wskazówki, które pomogą porządnie zorganizować miejsce pracy (i siebie przy okazji):

A. Wyrzuć wszystko co niepotrzebne. do tego zadania potrzebna jest duża dawka silnej woli. Wszystko, czego nie używaliście od 5 lat raczej już wam się nie przyda. Rachunki, które mają ponad dwa lata też juz są bezużyteczne (no chyba, że przedmiot, który kupiliście ma dłuższą gwarancję).

B. To co zostanie pogrupuj. Przy tym zadaniu pomyśl sobie jak najczęściej układasz swoje sprawy do załatwienia:  obszarami (dom, dzieciaki, praca)? rodzajami (rachunki/faktury, umowy, itp)? Użyj własnego sposobu myślenia do ułożenia dokumentów. W ten sposób łatwo Ci będzie znaleźć to, czego potrzebujesz.

C. Pogrupowane dokumenty ułóż wg. okreslonej kolejności. Możesz poukładac je alfabetycznie, datami, stopniem ważności, itp. Tak naprawdę najważniesze, żeby Tobie było z tym najwygodniej.

D. Przeanalizuj jak używasz swojego miejsca pracy. A może używa go kilka osób? Może warto wyznaczyć każdej z nich osobną przestrzeń? Ta analiza również będzie pomocna przy ustalaniu wielkości przestrzeni potrzebnej na miejsce do pracy.

E. Sprzątaj na bieżąco. Nie pozwól stercie spraw do załatwienia lub już załatwionych zalegać na biurku. Sprzątaj od razu.

 F. Ustal procedury. Co dzieje się z rachunkiem po zapłaceniu? Nową umową z dostawcą mediów? Ustal to i najepiej zapisz w widocznym miejscu. W ten sposób wszyscy będą mogli podążać według regół, nawet jeśli są one tylko dla Ciebie.

G. Powtórz kroki od A do F.

krok2

Czy wiecie dlaczego restauracje McDonaldsa odnoszą sukces? Nie, nie dlatego że mają smaczne i zdrowe jedzenie. One zawsze umieszczane są w absolutnie najlepszych możliwych lokalizacjach. Mniej więcej ta sama zasada dotyczy lokalizacji miejsca pracy. Oto kilka zasad, za którymi warto podążać planująć umieszczenie biurka w mieszkaniu:

1. Naturalne światło. Jeśli masz możliwość umieszczenia biurka tak, by światło dzienne padało z lewej strony to jest to idealne położenie dla biurka. Co prawda komputerowcy nie potrzebują światła z lewej strony bo przecież ekran monitora ma swoje własne źródło światła. Natomiast, jeśli z biurka korzysta uczeń lub osoba wykonująca, np. rękodzieło to duża ilość dziennego światła z lewej strony bedzie wskazana.

2. Ustawienie monitora komputera  ma również duże znaczenie. Ważne jest by nie odbijało sie w nim światło, zarówno dzienne jak i zapalona lampa.

3. Rośliny doniczkowe – zwiekszą ilość tlenu w powietrzu, nawilżą wysuszone przez ogrzewanie (lub klimatyzację) powietrze, eliminują szkodliwe substancje z powietrza. Jeśli chcecie dopasować roślinę do waszych potrzeb to zapraszam na stronę Magazynu Domowego.

4. Biurko przodem lub bokiem do wejścia. Nikt nie lubi siedzieć tyłem do wejścia. Mi często w takich sytacjach wydaje się, że ktoś mnie obserwuje 🙂

5. Potrzebne sprzęty pod ręką. Drukarka, terminarz, tablica korkowa lub magnetyczna, kosz na śmieci. Zadbajcie, aby były blisko biurka a korzystanie z nich nie wymagało wybijania się z rytmu pracy.

krok3

Zanim zaczniesz dobierać krzesło i biurko, poświęć dwie minuty na ten rysunkowy film. Pokazuje on jak prawidłowo usiąść na kanapie, przy biurku i jak posadzić ucznia przed komputerem.

Teraz już wiesz jak wygląda właściwa pozycja przy biurku. Żeby dobrać odpowiednie biurko i krzesło potrzeba jeszcze kilka danych liczbowych:

– wygodne biurko do pracy ma ok. 120-160cm długości i 70-80cm głębokości. Dla uczniów, biurka są zazwyczaj mniejsze, a przede wszystkim niższe.  Standardowa wysokośc blatu to od 70 do 75cm. Natomiast kiedy z biurka korzysta kilka osób lub kiedy osoba siedząca lubi postać przez chwilę a nie może przerwać pracy i pójść na spacer to dobre są biurka o regulowanej wysokości.

komfortowe krzesło zapewnia podparcie kregosłupowi, a stopy są wygodnie poożone na podłodze. Ważne jest by można je było regulować w sposób (lub dobrać) aby kolana i łokcie znalazły się pod kątem prostym. Jeśli krzesło nie jest regulowane to siedzisko powinno być na wyskości 50-70 cm z uwzględnieniem wcześniej wymienionych wymagań.

przestrzeń pod biurkiem nie może być za mała. Poiwnnismy miec możliwość rozprostowania nóg i poruszania stopami. Dobra odległośc od ściany lub nóg biurka to 60-70cm.

krok4

Pora na zestaw podstawowy, czyli biurko, krzesło oraz lampkę. Nie może ich zabraknać w każdym miejscu pracy. Najwięcej miejsca w pokoju lub miejscu do pracy zajmie nam biurko. Warto więc decyzję o wyborze tego elemntu wposażenia podjąć na samym początku i wokół niego budować nasz umysłowy kącik. Zastanów się czy chcesz mieć szuflady w biurku, czy wolisz osobną szafkę.

biurka

1. Futuri, biurko Strada, cena: 1 550zł, 2. IKEA, biurko ALEX, cena 599zł , 3. Actona, biurko Writex, cena: 700zł , 4. Eno Studio, biurko Eno Studio Appunto , cena: 1 508zł

Wspomniane już wcześniej krzesło musi być przede wszytskim funkcjonalne. Ale kto powiedział, że rzeczy funkcjonalne nie moga być ładne? 🙂

krzesla

1. Moma Studia, krzesło Grasso, cena: 1 544zł 2. IKEA, krzesło FJÄLLBERGET, cena: 699zł  3. IKEA, krzesło SKRUVST, cena: 399zł   4. Krzesło DSW Armless, cena: 277zł 

lampy

1. Zuiver, lampa Reader, cena: 389zł 2. Lampa biurkowa „Z” emerald green by Leitmotiv, cena: 135zł  3. IKEA, lampa HARTE, cena: 59,99zł  4. IKEA, lampa RANARP,  cena: 149zł

Jeśli już mamy podstawę, czas dać naszemu kącikowi do pracy nasz charakter. Nie będe wam podpowiadała co dokładnie kupić bo pewnie każdy z nas zdecydował by się na coś innego. Na koniec prezentuję kilka inspiracji jasnych wnętrz, gdzie praca na pewo bedzie przyjemnością.

tumblr_mlwj4dec0S1qi73s5o1_500

Advertisements

Jedna uwaga do wpisu “Miejsce do pracy w domu + pratyczne porady // Workplace at home + practice advice

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s